Kommentar |
This lecture gives a general overview of the key aspects of Teaching English as a Foreign Language and prepares students for further courses in TEFL. It introduces students to the functions, aims, methods and basic terminology of English language teaching (ELT) and provides an insight into the relation between research on ELT and teaching practice. Issues addressed include: the teaching of pronunciation, grammar and vocabulary; the definition and teaching of reading, writing, speaking, listening and mediation skills; identification and treatment of errors and mistakes; language testing etc. In addition, we will look into the National Educational Standards developed by the Standing Conference of Ministers of Education and Cultural Affairs (KMK), the Common European Framework of Reference (CEFR) as well as the curricula for secondary schools in Saarland. We will also address recent developments and current approaches in ELT such as intercultural learning, cooperative learning, task-based language learning, the lexical approach etc. There will be an end-of-term exam covering all the topics addressed in the lecture.
Die Vorlesung gibt einen grundlegenden Überblick über zentrale Themenbereiche der englischen Fachdidaktik und legt die Basis für den Besuch weiterer fachdidaktischer Lehrveranstaltungen. Sie dient den Studierenden dazu, sich mit den Aufgaben, Zielen, Inhalten und Vermittlungsmethoden des Englischunterrichts vertraut machen und Einblicke in die Beziehung zwischen Wissenschaft und Unterrichtspraxis zu erhalten. Behandelte Themen sind Sprachlerntheorien und Methodenkonzeptionen; die Vermittlung von Aussprache, Wortschatz und Grammatik; die Definition und Vermittlung der sprachlichen Fertigkeiten Hörverstehen, Leseverstehen, Schreiben, Sprechen und Sprachmittlung; Literaturdidaktik; der Umgang mit Fehlern; Leistungsermittlung und -beurteilung u.a. Ebenso besprochen werden der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen (GeR), die Bildungsstandards der Kultusministerkonferenz (KMK) sowie Richtlinien und Lehrpläne für die Sekundarstufen I und II im Saarland. Auch auf neuere Tendenzen der Englischdidaktik wie interkulturelles Lernen, kooperatives Lernen, Kompetenz-, Handlungs- und Aufgabenorientierung usw. wird eingegangen. Die Vorlesung schließt mit einer Klausur zu den in der Vorlesung behandelten Themen am Ende des Semesters ab. |