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[lingp] Introduction to Critical Discourse Analysis (Linguistik) - Einzelansicht

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Grunddaten
Veranstaltungsart Proseminar Langtext
Veranstaltungsnummer 115737 Kurztext
Semester SoSe 2019 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 20
Turnus jedes Semester Veranstaltungsanmeldung Veranstaltungsbelegung im LSF
Credits
Sprache englisch
Belegungsfrist WindhundWarte Anglistik    11.03.2019 15:00:00 - 22.04.2019   
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Turnus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
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Di. 14:15 bis 15:45 woch 09.04.2019 bis 16.07.2019  Gebäude B4 1 - SAP-Raum 0.02.1 Nossem       20
Einzeltermine anzeigen
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Di. 16:15 bis 17:45 Einzel am 25.06.2019 Gebäude B4 1 - SAP-Raum 0.02.1         20
Gruppe :
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Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Nossem, Eva.
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion Kommentar LP BP ECTS
LA Gym/Gesamt Anglistik - 2002
Magister Anglistik-(H) - 2002
Magister Anglistik-(N) - 2002
LA Gym/Gesamtschulen Englisch-(H) - 20071
LA Sekundarstufe I und II Englisch - 20121
LA beruf.Schulen Englisch - 20121
LA Gym/Gesamtschulen Englisch - 20101
Bachelor (HF/NF/EF) English - 20101
Bachelor (EHF/NF) English - 20101
LA Sekundarstufe I Englisch - 20121
Bachelor (KB) LangSc - 20161
Bachelor (HF/NF/EF) English - 20161
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik, Amerikanistik und Anglophone Kulturen
Inhalt
Kommentar

This seminar is drafted as an introduction to Critical Discourse Analysis or Critical Discourse Studies in the field of linguistics. According to van Dijk (1998a), Critical Discourse Analysis (CDA) is a field that is concerned with studying and analyzing written and spoken texts to reveal the discursive sources of power, dominance, inequality, and bias. It examines how these discursive sources are maintained and reproduced within specific social, political and historical contexts. By ‘critical’ discourse analysis, [Fairclough] mean[s] discourse analysis which aims to systematically explore often opaque relationships of causality and determination between (a) discursive practices, events, and texts, and (b) wider social and cultural structures, relations and processes; to investigate how such practices, events and texts arise out of and are ideologically shaped by relations of power and struggles over power; and to explore how the opacity of these relationships between discourse and society is itself a factor securing power and hegemony (1993: 135). In this seminar we will consider language as a social practice and investigate language use as both socially shaped and also socially shaping. Particular focus is laid on the analysis of discursive practices through which understandings, disagreements and conflicts about gender, sexuality, race/ethnicity, class, abledness, citizenship/legal status, etc. are negotiated.

 

Bibliography

Barker, Chris: Cultural Studies and Discourse Analysis: A Dialogue on Language and Identity. London: Sage

Fairclough, N. (1989): Language and Power. Harlow: Addison Wesley Longman

Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press

Fairclough, Norman (1995). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. Longman.

Lazar, Michelle (2007): ”Feminist Critical Discourse Analysis: Articulating a Feminist Discourse Praxis,” Critical Discourse Studies 4: 2, 141 — 164. DOI: 10.1080/17405900701464816

Leeuwen, Theo van (2008): Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford: Oxford UP

Wodak, Ruth (2009): Methods of Critical Discourse Analysis. Los Angeles: SAGE

Voraussetzungen

Die verbindlich geltenden Zulassungsvoraussetzungen entnehmen Sie eigenverantwortlich den Modulhandbüchern und Studienordnungen Ihres jeweiligen Studienganges.

Leistungsnachweis

Die zu erbringende Prüfungsleistungen sind den Regelungen der Modulhandbücher und der Studienordnung Ihres jeweiligen Studienganges eigenverantwortlich zu entnehmen.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2019 , Aktuelles Semester: WiSe 2019/20