Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Muster-Hochschule
Startseite    Anmelden    SoSe 2024      Umschalten in deutsche Sprache / Switch to english language      Sitemap

[lingh] Lexical semantics of roots, verbs and nouns - Einzelansicht

Zurück
  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Langtext
Veranstaltungsnummer 122723 Kurztext
Semester SoSe 2020 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 20
Turnus jedes Semester Veranstaltungsanmeldung Veranstaltungsbelegung im LSF
Credits
Sprache Englisch
Belegungsfrist WindhundWarte Anglistik    09.03.2020 16:00:00 - 14.04.2020   
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Turnus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mo. 10:00 bis 13:00 Einzel am 27.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mo. 14:30 bis 16:00 Einzel am 27.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Di. 10:00 bis 13:00 Einzel am 28.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Di. 14:30 bis 16:00 Einzel am 28.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 10:00 bis 13:00 Einzel am 29.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 14:30 bis 16:00 Einzel am 29.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Do. 10:00 bis 13:00 Einzel am 30.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Do. 14:30 bis 16:00 Einzel am 30.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 10:00 bis 13:00 Einzel am 31.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 14:30 bis 16:00 Einzel am 31.07.2020 Gebäude A5 3 - Seminarraum 2.03        
Gruppe :
Zur Zeit keine Belegung möglich
 
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion Kommentar LP BP ECTS
Bachelor (HF/NF/EF) English - 20161
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kurzkommentar

Online bzw. Blended Learning Formate sind in Vorbereitung oder stehen als "asynchronous remote teaching" bereits zur Verfügung. Dozierende informieren ihre Kursteilnehmer*innen so bald wie möglich bezüglich ihrer Kurse. Sollten Sie bezüglich eines Kurses noch keine Informationen erhalten haben, wenden Sie sich bitte direkt an den/die Dozent*in.

Vorbehaltlich weiterer Entwicklungen wären Termine im Juli ggf. auch als Präsenzlehre möglich.

Kommentar

Block 20-24 July 10-13 and 14:30-16

The main topics of this seminar are suitable both for exams (e.g. Staatsexamen) as well as final theses with Prof. Gergel

Short description: There is notoriously no reliable semantic test to distinguish between lexical categories such as verbs, nouns and adjectives. For instance, both adjectives and verbs may refer to states (e.g., happy, sad, to love, to hate), and both verbs and nouns may refer to events (e.g., to arrive, to run, a trip, an event). In this class we will discuss a few generalizations that have been established in the linguistic literature concerning semantic verb classes and the underlying differences between them in relation to the semantics of the roots on which they are built. (The root is understood here as an abstract morpheme without a definite lexical category, on which verbs, nouns or adjectives are built as words. In English, its phonology is mostly identical to that of the corresponding words, but some words may involve the addition of overt suffixes: e.g., electr+ic). Furthermore, we will see how these distinctions carry over to the semantics of deverbal derived nominals (e.g., arrival, run, love, hate) with a focus on zero-derived nominals, which have no overt suffixes (see the climb-Ø vs. the climb-ing) and best reflect the properties of the root (e.g., Öclimb) underlying both the base verbs and the derived nouns. We will address the broad distinction between manner (sweep, run, wipe) and result verbs (clean, break, destroy), some challenging cases of manner + result verbs, as well as more specific studies on verbs of change of state (break, kill, boil, melt) and psychological verbs (love, hate, worry, upset). Among others, we aim to understand, for instance, why some transitive verbs optionally realize their object, while others must always realize it: see Terry swept (the floor) vs. Tracy broke *(the dishes). Theoretical discussion will be alternated with exercises in class, which will often involve searching for the different types of verbs in electronic corpora to verify the various theoretical tests offered in the literature.

Requirements: one short presentation of a topic from the reading list (topics will be announced well before the class begins); final term paper.

Contact: if you have any questions, please contact the lecturer at gianina@ifla.uni-stuttgart.de

Preliminary reading list:

Rappaport Hovav, Malka & Beth Levin. 1998. Building verb meanings. In M. Butt & W. Geuder, eds., The Projection of Arguments: Lexical and Compositional Factors, 97–133. Stanford, CA: CSLI Publications.

Rappaport Hovav, Malka & Beth Levin. 2010. Reflections on manner/result complementarity. In E. Doron, M. Rappaport Hovav, and I. Sichel, eds., Syntax, Lexical Semantics, and Event Structure, 21–38. Oxford: Oxford University Press.

Beavers, John & Andrew Koontz-Garboden. To appear. The meaning of verbal roots and the roots of verbal meaning. Oxford: Oxford University Press. (Some sections from ch. 2 & 4)

Alexiadou, Artemis & Gianina Iordăchioaia. 2014. The psych causative alternation. Lingua 148: 53-79.

Additional references will be given in class, once the syllab

Bemerkung

Beginn der (virtuellen) Lehrveranstaltungen ab 04. Mai. Sollte vor dem 4. Mai bereits remote learning stattfinden, werden die Dozierenden Sie bezüglich der eigenen Kurse informieren.

Voraussetzungen

Die verbindlich geltenden Zulassungsvoraussetzungen entnehmen Sie eigenverantwortlich den Modulhandbüchern und Studienordnungen Ihres jeweiligen Studienganges.

Leistungsnachweis

Die zu erbringende Prüfungsleistungen sind den Regelungen der Modulhandbücher und der Studienordnung Ihres jeweiligen Studienganges eigenverantwortlich zu entnehmen.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2020 , Aktuelles Semester: SoSe 2024