Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Muster-Hochschule
Startseite    Anmelden    SoSe 2024      Umschalten in deutsche Sprache / Switch to english language      Sitemap

[litp] Narratives of Science in Literature (Nordamerikanische Literaturen und Kulturen) - Einzelansicht

Zurück
  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Proseminar Langtext
Veranstaltungsnummer 131793 Kurztext
Semester WiSe 2021/22 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 20
Turnus jedes Semester Veranstaltungsanmeldung Veranstaltungsbelegung im LSF
Credits 5
Sprache Englisch
Belegungsfrist WindhundWarte Anglistik/Amerikanistik    13.09.2021 15:00:00 - 24.10.2021   
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Turnus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mo. 14:15 bis 15:45 woch 18.10.2021 bis 07.02.2022  Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20 Seibel   Präsenz, wenn möglich  
Gruppe :
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Seibel, Svetlana , Dr.
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion Kommentar LP BP ECTS
LA Sekundarstufe I und II Englisch - 20121
LA Sekundarstufe I Englisch - 20121
Bachelor (HF/NF/EF) English - 20101
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kurzkommentar

This class will take place on-campus/in-person.

Kommentar

The discourse of science is increasingly prominent in contemporary imaginaries; the scientific paradigm in contemporary culture wields considerable authority and commands fascination. Yet science is also a contested field that is subject to a number of cultural debates, starting with what science actually is and who controls it. In his Foreword to Gregory Cajete’s (Tewa) famous book Native Science: Natural Laws of Interdependence (2000), Leroy Little Bear (Blackfoot) writes: “Science has been and can be defined many different ways depending on who is doing the defining” (ix). Little Bear’s assertion serves to question discursive certainties as it positions scientific inquiry as a field governed by diversity. When read in the context of histories of colonization, it also points towards mechanisms of exclusion that scientific authority can set in motion. Since Mary Shelley’s Frankenstein at the latest, literature has interrogated the societal implications of scientific discovery and the question of moral obligation of the scientist. Contemporary literature pushes this inquiry further, asking questions that point towards potential and actual sets of societal problems associated with visions of a scientific life: What is science and who defines it? Who has science, and who is considered not to? Who is allowed to participate in the scientific practice and on which terms? Whose contributions are acknowledged and whose are left out? These questions illustrate exclusionary practices within the scientific field that can function on the level of both its conceptualization and application. In this class we will adopt an analytical lens that is focused on intersections of science and diversity in literature, focusing both on issues of participation and epistemic diversity. Reading works by authors of diverse backgrounds, we will consider ways in which the figure of the scientist and the branches of science are portrayed in those narratives, as well as ways in which these works question boundaries of scientific inquiry and definitions based on Eurocentric epistemologies.

Please buy the following books for this class:

Michael Ondaatje, Anil’s Ghost. Vintage, 2011. ISBN 978-0099554455.

Teresa May, Salmon Is Everything: Community-Based Theatre in the Klamath Watershed. Oregon State UP, 2018. ISBN 978-0870719479.

Larissa Lai, The Tiger Flu. Arsenal Pulp Press, 2018. ISBN 978-1551527314.

Additional texts will be made available. We will also discuss Theodore Melfi’s film Hidden Figures as part of this class.

Bemerkung

Creditpoints beziehen sich jeweils auf die aktuellste Studienordnung/Prüfungsordnung, für ggf. abweichende Punkte in älteren Ordnungen, konsultieren Sie bitte die für Sie gültigen Dokumente.

Erasmus/Exchange Students: Please consult our info for incoming exchange-students.

Voraussetzungen

Die verbindlich geltenden Zulassungsvoraussetzungen entnehmen Sie eigenverantwortlich den Modulhandbüchern und Studienordnungen Ihres jeweiligen Studienganges.

Leistungsnachweis

Die zu erbringenden Prüfungsleistungen sind den Regelungen der Modulhandbücher und der Studienordnung Ihres jeweiligen Studienganges eigenverantwortlich zu entnehmen.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2021/22 , Aktuelles Semester: SoSe 2024