Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Muster-Hochschule
Startseite    Anmelden    SoSe 2024      Umschalten in deutsche Sprache / Switch to english language      Sitemap

[litp/ fd] Fachdidaktik - Einzelansicht

Zurück
  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Proseminar Langtext
Veranstaltungsnummer 131922 Kurztext
Semester WiSe 2021/22 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 20
Turnus jedes Semester Veranstaltungsanmeldung Veranstaltungsbelegung im LSF
Credits
Sprache Deutsch/Englisch
Belegungsfrist WindhundWarte Anglistik/Amerikanistik    13.09.2021 15:00:00 - 24.10.2021   
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Turnus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mo. 17:15 bis 20:30 Einzel am 18.10.2021 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20 Heissenberger   Online  
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mo. 17:15 bis 20:30 Einzel am 25.10.2021 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20 Heissenberger   Online  
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mo. 17:15 bis 20:30 Einzel am 22.11.2021 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20 Heissenberger   Online  
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mo. 17:15 bis 20:30 Einzel am 13.12.2021 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20 Heissenberger   Online  
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mo. 17:15 bis 20:30 Einzel am 10.01.2022 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20 Heissenberger   Online  
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 17:15 bis 20:30 Einzel am 28.01.2022 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20 Heissenberger   Online  
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Sa. 09:00 bis 13:00 Einzel am 29.01.2022 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20 Heissenberger   Online  
Gruppe :
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Heissenberger, Klaus , M.A.
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion Kommentar LP BP ECTS
LA Sekundarstufe I und II Englisch - 20121
LA Sekundarstufe I Englisch - 20121
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kurzkommentar

This class will take place online. The rooms are available for the respective time slots throughout the semester. Students can use them to participate in online sessions, if they are on campus.

Kommentar

In general, this course aims at practicing students' application of concepts acquired in the course of their studies to teaching. The focus is on 'texts' in a broad sense: texts and textuality in written (fictional as well as non-fictional) text types and genres; but also visual and media 'texts', which could include - depending on students' interests - questions of story-telling, narrative, genre, film language, digital/new media, translation and transformation between different media, or other aspects of 'textuality.'

Importantly, such approaches to texts will be embedded in the broader question 'why': Why do we want to, and need to, teach such aspects of textuality? What are their practical, social, political implications? Why and how can, or should, we link texts and textuality to the everyday world of experience of our learners in order to work towards a broader set of 'fachdidaktische' objectives? What overall purpose do we have in mind, as teachers, and as individuals? Or in the words of a student, ”Is there something bigger?”

In order to address answer such questions, the course includes a look at these frameworks:

- Formal and informal frameworks of learning

- Curriculum analysis

- Different categories and levels of aims and objectives

- Exemplary analysis of different 'competences'

- Top-down and bottom-up approaches to planning

- Literacy and critical media literacy

Students will be able to choose a variety of examples of their own to put theory to practice in team and individual work on different aspects of texts and how those can be transferred to a school context. In the proseminar format, students will also practice academic research and (spoken and written) presentation skills: In addition to classroom discussions and shared readings, grading will be based on a team presentation, in which students analyze and compare a set of textbook materials of their own choice as to the competence focus, objectives and methods; and of an individual term paper (Hausarbeit), in which students select a 'text' and/or set of textual competences and design a teaching sequence based on these, analyzing and explaining the objectives they want their learners to reach with this sequence.

Readings and other materials will be provided as handouts or electronically.

Bemerkung

 

Voraussetzungen

Die verbindlich geltenden Zulassungsvoraussetzungen entnehmen Sie eigenverantwortlich den Modulhandbüchern und Studienordnungen Ihres jeweiligen Studienganges.

Leistungsnachweis

Die zu erbringende Prüfungsleistungen sind den Regelungen der Modulhandbücher und der Studienordnung Ihres jeweiligen Studienganges eigenverantwortlich zu entnehmen.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2021/22 , Aktuelles Semester: SoSe 2024