Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Muster-Hochschule
Startseite    Anmelden    SoSe 2024      Umschalten in deutsche Sprache / Switch to english language      Sitemap

[litp] PS "Style: Its origins, journeys, meanings and uses in 20th-century American culture" (Nordamerikanische Literaturen und Kulturen) - Einzelansicht

Zurück
  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Blockseminar Langtext
Veranstaltungsnummer 69621 Kurztext
Semester SoSe 2013 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 33
Turnus Veranstaltungsanmeldung Keine Veranstaltungsbelegung im LSF
Credits
Sprache Englisch
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Turnus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 17:00 bis 21:00 Einzel am 19.04.2013 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 4.08 Heissenberger       33
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Sa. 14:00 bis 18:00 Einzel am 20.04.2013 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 4.08 Heissenberger       33
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Do. 13:00 bis 17:00 Einzel am 06.06.2013 Gebäude A2 2 - Hörsaal 2.02 Heissenberger       33
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 13:00 bis 17:00 Einzel am 07.06.2013 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 4.08 Heissenberger       33
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 17:00 bis 21:00 Einzel am 03.07.2013   Heissenberger   findet statt in Gebäude C5.3 - E20   33
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Do. 13:00 bis 17:00 Einzel am 04.07.2013 Gebäude A2 2 - Hörsaal 2.02 Heissenberger       33
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 13:00 bis 17:00 Einzel am 05.07.2013 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 4.08 Heissenberger       33
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 17:00 bis 21:00 Einzel am 17.05.2013 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 4.08        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Sa. 14:00 bis 18:00 Einzel am 18.05.2013 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 4.08        
Gruppe :
 
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Heissenberger, Klaus , M.A.
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion Kommentar LP BP ECTS
LA Sekundarstufe I und II Englisch - 20121
LA Sekundarstufe I Englisch - 20121
Bachelor (HF/NF/EF) English - 20101
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

James Dean, 1950s bebop jazz, the Beat poets, Aretha Franklin, British punk, hip hop beats from the South Bronx, girrrl cultures, graffiti, and yes, more recently, snowboarders, Starbucks lattes, iPads, and probably even Facebook ... these are just a few examples that thrive on the notion of style – of having something uniquely and recognizably stylish about them. But what is ‘style,’ and how does it work?

 

Our working hypothesis in this course will be that across cultural phenomena as diverse as these examples, style can be understood as a sign of difference and distinction – style produces and marks difference, between those who are on the inside and those on the outside, those who are enlightened and those who are in the dark, the initiated and the uninitiated. As such a marker of difference, style is nowadays mostly associated with consumerism and the capitalist marketplace, where consumption of distinct products produces differences among us, the consumers. This consumerist function of style is in a tricky relation, however, to subcultures and cultures at the margin of the mainstream, where since the early 20th century style has often meant a politicized ‘aesthetic of the self’: e.g. in jazz culture and in hip hop, in alternative literary movements, in British and American subcultures, including even in punk, style has been a key component in the individual’s self-fashioning, often in a rebellious spirit, and against society’s conformist pressures.

 

This course will offer a survey of some significant historical processes that gave birth to these seemingly paradoxical functions of style. We will come across numerous instances of transatlantic cultural exchange: Style turns out to be a concept that has blended and fused white European and African American cultural influences and concepts; despite many points of origin that point to the U.S.A., style most often turns out to be a ‘transatlantic’ notion. The key course readings will reflect this: they will include e.g. excerpts from texts on historical transatlantic cultural processes, e.g. Paul Gilroy’s The Black Atlantic; key Cultural Studies texts on style such as Dick Hebdige’s Subculture: The Meaning of Style; background readings on cultural history in the 20th century, e.g. John Leland’s Hip, The History; and historical literary and documentary examples, including film and music clips.

 

In your proseminar paper, you will be able to do some individual analytic work of your own by either studying some of the historical topics in more detail, or by investigating recent trends in your own culture, e.g. investigating audiences and consumers and arriving at your own conclusions about the contemporary uses of ‘style.’

 

NOTE: The course will be organized as a “Blockveranstaltung” on five to six days; exact dates and times to be announced.

Readings: A selection of relevant essays and excerpts from books will be made available either in a reader or on CLIX.

Course requirements: attendance, active participation, completion of reading and writing assignments, short oral presentation, and a term paper (Hausarbeit) / final written exam (depending on your Studienordnung).

Voraussetzungen

Die verbindlich geltenden Zulassungsvoraussetzungen entnehmen Sie eigenverantwortlich den Modulhandbüchern und Studienordnungen Ihres jeweiligen Studienganges.

Leistungsnachweis

Die zu erbringende Prüfungsleistungen sind den Regelungen der Modulhandbücher und der Studienordnung Ihres jeweiligen Studienganges eigenverantwortlich zu entnehmen.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2013 , Aktuelles Semester: SoSe 2024