Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Muster-Hochschule
Startseite    Anmelden    SoSe 2024      Umschalten in deutsche Sprache / Switch to english language      Sitemap

[litv] Border cultures: Theorizing and (con-)textualizing North American Borders (Nordamerikanische Literatur und Kultur) - Einzelansicht

Zurück
  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Vorlesung Langtext
Veranstaltungsnummer 85971 Kurztext
Semester SoSe 2015 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 120
Turnus Veranstaltungsanmeldung Veranstaltungsbelegung im LSF
Credits
Sprache Englisch
Belegungsfrist WindhundWarte Anglistik    18.03.2015 15:30:00 - 03.05.2015   
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Turnus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mi. 18:15 bis 19:45 woch 22.04.2015 bis 29.07.2015  Gebäude B3 2 - HÖRSAAL 0.03 Fellner       120
Gruppe :
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Fellner, Astrid , Univ.-Prof. Dr. Mag.
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion Kommentar LP BP ECTS
Bachelor (HF/NF/EF) English - 20101
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

This lecture attempts to establish the border paradigm as an aesthetic category that has defined North American literature and culture from its inception and that has performatively constituted itself at the moment of intercultural encounter. Border thinking allows students of North American Studies to rethink not only their object of analysis—North America—but also their scholarly interactions with American and Canadian literatures. It opens a revisionist approach to North American literature that entails a remapping of national traditions within a large web of transhemispheric perceptions. Border thinking, we will show, has not only emerged with the growing importance of the U.S.-Mexican border since the 1990s but lies at the heart of American literature and culture. It inhabits border spaces, which are spaces “where cultures conflict, contest, and reconstitute one another” (Smith 1993:169).

    Focusing on the multiple interdependencies between the United States and its neighbors in the Americas, we will talk about a great variety of texts which deal with borders, ranging from literary texts that deal with or are set in borderlands spaces (e.g. Chicano/a literature, Native American/First Nations literature) to films (e.g. Western movies), TV series (e.g. The Bridge), and other cultural productions and border performances (e.g. the works of Guillermo Peña, Coco Fusco, Monica Palacios, Kent Monkman).

Course Readings:

There will be a course reader, which you can order through NamLitCult and pick up at our offices.

Voraussetzungen

Die verbindlich geltenden Zulassungsvoraussetzungen entnehmen Sie eigenverantwortlich den Modulhandbüchern und Studienordnungen Ihres jeweiligen Studienganges.

Leistungsnachweis

Die zu erbringende Prüfungsleistungen sind den Regelungen der Modulhandbücher und der Studienordnung Ihres jeweiligen Studienganges eigenverantwortlich zu entnehmen.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2015 , Aktuelles Semester: SoSe 2024