Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Muster-Hochschule
Startseite    Anmelden    SoSe 2024      Umschalten in deutsche Sprache / Switch to english language      Sitemap

[lingh] HS Cognitive Linguistics (Linguistik) - Einzelansicht

Zurück
  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Hauptseminar Langtext
Veranstaltungsnummer 86122 Kurztext
Semester SoSe 2015 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 25
Turnus Veranstaltungsanmeldung Veranstaltungsbelegung im LSF
Credits
Sprache Englisch
Belegungsfrist WindhundWarte Anglistik    20.03.2015 15:30:00 - 03.05.2015   
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Turnus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Mo. 10:00 bis 12:00 Einzel am 27.04.2015 Gebäude C5 2 - Seminarraum 5.19 Diemer      
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 09:00 bis 16:00 Einzel am 26.06.2015 Gebäude C5 2 - SEMINARRAUM U1 Diemer      
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Fr. 09:00 bis 16:00 Einzel am 17.07.2015 Gebäude C5 2 - SEMINARRAUM U1 Diemer      
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Sa. 09:00 bis 14:00 Einzel am 18.07.2015 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20 Diemer      
Gruppe :
Zur Zeit keine Belegung möglich
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Diemer, Stefan , Prof. Dr. phil.
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

Course Description:

• How do verb-particle combinations become phrasal verbs?
• Why are metaphors so popular in everyday language?
• How does “connotation” work?
• What is the “best” green? Does color perception change with cultural background?
• How could you visualize “Game over”?
• Where is the border between “concrete” and “figurative” meaning?
• How do you use a cognitive approach in language teaching?

In the 1980s, cognitive linguistics developed as a reaction to new advances in psychology that challenged many of the basic concepts of structuralist linguistics. Instead of trying to explain meaning in terms of internal relations between language components, cognitive semantics attempts to form categories of meaning by looking at similarities across structural boundaries. In this process, prototypes and metaphors are important. Prototypes identify central features of categories and act as reference points. Thus, they are useful in complementing structuralist features, for example in lexical semantics. Metaphors have, arguably, been neglected in traditional research. In contrast, cognitive linguists see them as a basic and fundamental process for organizing knowledge (and one of the main reasons for language change).

In this block seminar, we’ll look more closely at the proponents, central features and ideas of the cognitive linguistic approach, such as construction of meaning, representation of knowledge and prototype theory. We’ll also discuss new trends in the field and examine the differences between structuralist and cognitive linguistics and the criticism they direct at each other. Can the two work together in explaining meaning? In the second part of the seminar, cognitive linguistic theory will be put to the test, using computer corpora, questionnaires and other polling techniques. Participants will also investigate innovative ways to use the cognitive approach, for example in historical linguistics and applied fields, such as language teaching.

During the semester, students will also perform hands-on research by recording and transcribing conversations in the context of our Corpus of Academic Spoken English (CASE) corpus. The transcript will also count towards  course credit. For detailed course requirements please also consult the respective module descriptions.

Voraussetzungen

Die verbindlich geltenden Zulassungsvoraussetzungen entnehmen Sie eigenverantwortlich den Modulhandbüchern und Studienordnungen Ihres jeweiligen Studienganges.

Leistungsnachweis

Die zu erbringende Prüfungsleistungen sind den Regelungen der Modulhandbücher und der Studienordnung Ihres jeweiligen Studienganges eigenverantwortlich zu entnehmen.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2015 , Aktuelles Semester: SoSe 2024