Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Muster-Hochschule
Startseite    Anmelden    SoSe 2024      Umschalten in deutsche Sprache / Switch to english language      Sitemap

[litp] Sounding Blackness: Race, Music and Noise (Nordamerikanische Literatur und Kultur) - Einzelansicht

Zurück
  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Proseminar Langtext
Veranstaltungsnummer 91192 Kurztext
Semester WiSe 2015/16 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 33
Turnus Veranstaltungsanmeldung Veranstaltungsbelegung im LSF
Credits
Sprache Englisch
Belegungsfrist WindhundWarte Anglistik    16.09.2015 15:00:00 - 01.11.2015   
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Turnus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Do. 10:15 bis 11:45 woch 22.10.2015 bis 11.02.2016  Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20        
Gruppe :
Zur Zeit keine Belegung möglich
 
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion Kommentar LP BP ECTS
LA Sekundarstufe I und II Englisch - 20121
LA Sekundarstufe I Englisch - 20121
Bachelor (HF/NF/EF) English - 20101
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

Focusing on the context of the United States, the seminar will introduce students to cultural constructions of racialized blackness in and through sound. Looking at the musical genres blues, hip-hop, techno and punk, the seminar will explore how these are constructed as black or non-black and how they serve to define the perception of blackness in terms of racialized identities. What does it mean when musical genres are perceived as raced, as for example in the association of hip hop with blackness and of punk with whiteness? How have artists sought to both exploit and counter such racial constructions in and through sound? What is the role of the listener in this? These are some of the questions students will touch upon during the seminar. In doing so, they will also reflect on their own perceptions and role in cultural racialization and how these inflect their research, for example in the form of the questions they ask, the material they choose and the way they explore resources. Thus, the seminar will offer a critical introduction into cultural studies approaches to race (such as the concept of racialization), sound and scientific research methodologies while also sensibilizing students to questions of positionality within research.

Course reading:

Omi, Michael and Howard Winant. “The Theory of Racial Formation”. in: Racial Formation in the United States. 3rd Edition. New York & London: Routledge, 2015. Print. pp.105-137.

Spicer, Daniel. "Chains of the Heart". The Wire Issue 356. Oct. 2013: 34-41. Print.

These and additional texts for the seminar will be available on Moodle at the beginning of the semester.

The following guides to the MLA Stlye must be read prior to the start of the seminar:

http://www.uni-saarland.de/fileadmin/user_upload/Professoren/fr43_ProfFrenk/Guidelines/MLA_Style_Sheet_7th_ed_rev.pdf

http://englisch.tu-dortmund.de/cms/Medienpool/Downloads/HausarbeitenStyleSheet.pdf

Films:
Afropunk: The Movie. Dir. James Spooner. Afro-Punk Distr. 2003. Web.
http://youtu.be/fanQHFAxXH0

Music:
Cybotron. Enter. Fantasy Records, 1983. CD.

Public Enemy. Fear of a Black Planet. Def Jam Recordings, 1990. CD.

Roberts, Matana. Coin Coin Chapter 2: Mississippi Moonchile. Constellation Records, 2013. CD. 

Voraussetzungen

Die verbindlich geltenden Zulassungsvoraussetzungen entnehmen Sie eigenverantwortlich den Modulhandbüchern und Studienordnungen Ihres jeweiligen Studienganges.

Leistungsnachweis

Die zu erbringende Prüfungsleistungen sind den Regelungen der Modulhandbücher und der Studienordnung Ihres jeweiligen Studienganges eigenverantwortlich zu entnehmen.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2015/16 , Aktuelles Semester: SoSe 2024