Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Muster-Hochschule
Startseite    Anmelden    SoSe 2024      Umschalten in deutsche Sprache / Switch to english language      Sitemap

[cs] Cultural Studies II - North America: Sound and Listening from Early to Modern America - Einzelansicht

Zurück
  • Funktionen:
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Grunddaten
Veranstaltungsart Übung Langtext
Veranstaltungsnummer 93186 Kurztext
Semester SoSe 2016 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen 33
Turnus jedes Semester Veranstaltungsanmeldung Veranstaltungsbelegung im LSF
Credits
Sprache Englisch
Belegungsfrist WindhundWarte Anglistik    18.03.2016 15:00:00 - 22.04.2016   
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Turnus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Do. 10:00 bis 12:00 woch 21.04.2016 bis 28.07.2016  Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 4.08        
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Sa. 10:00 bis 14:00 Einzel am 23.04.2016 Gebäude C5 3 - SEMINARRAUM 1.20     Zusatzsitzung  
Gruppe :
Zur Zeit keine Belegung möglich
 
Studiengänge
Abschluss Studiengang Semester Prüfungsversion Kommentar LP BP ECTS
LA Sekundarstufe I und II Englisch - 20121
LA Sekundarstufe I Englisch - 20121
Bachelor (HF/NF/EF) English - 20101
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik und Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

The seminar will introduce students into American Cultural Studies research concerned with sound and listening in the time period from Early to Modern America. More than just music, sound will be considered “as a cultural form with a material force” whose study “occasion[s] examination into the sonic and aurality as processes of economic, social and political negotiations” (Banet-Weiser in Keeling & Kun). Due to the historical period in focus, such processes cannot be considered through audio-documents but will require close engagement with “in-audible” archives such as literature, documents of public oratory or the socio-sonic effects of public space. Engaging both the intellectual and experiential dimension of Early to Modern America, the seminar will thus offer students historical knowledge as well as the conceptual and methodological tools necessary for researching non-contemporary cultural phenomena and their socio-political significance.

 

Literature:

 

Bosco, Ronald A. “Lectures at the Pillory: The Early American Execution Sermon.” American Quarterly 30.3. (Summer 1978): 156-176. Print.

 

Bull, Michael & Les Back. “Into Sound … Once More with Feeling”. The Auditory Culture Reader. 2nd. Ed. By Bull & Back. New York & London: Bloomsbury, 2015. pp. 1-20. Print.

 

Cruz, Jon. Culture on the Margins. The Black Spiritual and the Rise of American Cultural Interpretation. Princeton: Princeton UP, 1999. Print. (Extracts)

 

Flegelman, Jay. Declaring Independence: Jefferson, Natural Language and the Culture of Performance. Stanford: Stanford UP, 1993. Print. (Extracts)

 

Lipsitz, George. “Listening to Learn and Learning to Listen: Popular Culture, Cultural Theory and American Studies”.  American Quarterly 42.4. (Dec. 1990): 615-636. Print.

 

Lorenzkowski, Barbara. Sounds of Ethnicity: Listening to German North America, 1850-1914. Winnipeg: U of Manitoba P, 2010. Print. (Extracts)

 

Naeem, Asma. “Splitting Sight and Sound: Thomas Dewing’s A Reading, Gilded Age Women, and the Phonograph.” Sound Clash: Listening to American Studies. Eds. Kara Keeling & Josh Kun. Baltimore: John Hopkins UP, 2012. pp.17-42. Print.

 

Rath, Richard Cullen. How Early America Sounded. Ithaca: Cornell UP, 2003. Print. (Extracts)

 

Schmidt, Leigh Eric. Hearing Things: Religion, Illusion, and the American Enlightenment. Cambridge: Harvard UP, 2002. Print. (Extracts)

 

Smith, Mark E. Listening to Nineteenth-Century America. Chapel Hill: UNC Press, 2001. Print. (Extracts)

 

Stern, Jonathan. “Sonic Imaginations”. The Sound Studies Reader. By Sterne. New York & London: Routledge, 2012. pp. 1-18. Print.

 

Thompson, Emily Ann. The Soundscape of Modernity: Architectural Acoustics and the Culture of Listening in America, 1900—1933. Cambridge: MIT Press, 2002. Print. (Extracts)

 

Voraussetzungen

Die verbindlich geltenden Zulassungsvoraussetzungen entnehmen Sie eigenverantwortlich den Modulhandbüchern und Studienordnungen Ihres jeweiligen Studienganges.

Leistungsnachweis

Die zu erbringenden Prüfungsleistungen sind den Regelungen der Modulhandbücher und der Studienordnung Ihres jeweiligen Studienganges eigenverantwortlich zu entnehmen.


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2016 , Aktuelles Semester: SoSe 2024